בשיתוף
Primary Advertiser

הגודל לא קובע: כך תיערכו לליל סדר מצומצם, אבל איכותי

בשיתוף רמי לוי, בשיתוף רמי לוי

6.4.2020 / 14:15

רבים מאיתנו הולכים לערוך השנה סדר פסח בפעם הראשונה, במתכונת מצומצמת- כמה מנות להכין? במה שווה להתמקד? וכמה זמן להערך מראש? תנשמו עמוק, יש בזה גם כמה יתרונות ולנו יש את כל התשובות

קניידלך ירקות צבעוני במרק עוף. אלון מסיקה,
השנה אפשר להכין קניידלך צבעוני בלי לקבל ביקורת מהדודה- למתכון הקליקו על התמונה/אלון מסיקה

ביום רביעי בערב נציין את ליל הסדר, חג האביב, והשנה הוא הולך להיות שונה מאוד מכל חגיגות הפסח שקדמו לו. בצל מגפת הקורונה ולמען השמירה על הבריאות, עלינו לנהל את הסדר בפורמט אינטימי ומצומצם, של משפחה גרעינית בלבד.

המשמעות היא שמשפחות רבות הולכות להיות אמונות על הכנת הסדר בפעם הראשונה, ומצד שני הכמויות והמספרים שמדברים עליהן בהיערכות רגילה לחג פשוט לא רלוונטיים. אז איך נערכים לסדר מצומצם? ריכזנו עבורכם כמה טיפים שווים.

מה מומלץ להכין ואיך לחשב את הכמויות?

היתרון המסוים בארוחת חג בפורמט משפחתי הוא שאפשר להוריד את החשש מביקורתיות ואת ה"לא נעים" שיש בארוחה גדולה. לא צריך לרצות אף אחד ולהתאמץ להכין גפילטע פיש אם לא אוהבים או אין סבלנות להכין, וזו דווקא הזדמנות לנסות לעבוד עם ירקות חדשים, דגים או נתחי בשר שפחות עובדים איתם ביומיום.

מבחינת ירקות, השפע שזמין כעת רחב ועשיר מאוד. יש מגוון גדול של ירקות שנמצאים בשיאם בעונת האביב וזמינים ומחכים שתהנו מהם: הארטישוק האהוב, ירקות שורשיים כמו סלרי, סלק וארטישוק ירושלמי, ירוקים כמו פול ירוק, אפונה (טרייה בתרמיליה וגם סינית), אספרגוס, מנגולד, תרד תורכי, קישואים וברוקולי וגם שומר, כרובית וגם כרישה. רבים מהירקות האלו נהדרים בתנור, ככה שגם אם אין לכם מושג איך מתפעלים אותם פשוט תשלחו אותם לאפייה (קצרה או ארוכה, תלוי בירק) מתובל בשמן זית ומעט מלח.

גם דגים אפשר להכין באפייה פשוטה בתנור, ומתחתיהם לשים מצע ירקות שסוגר לכם תוספת באותה תבנית, כמו: עגבניות שרי, שומר פרוס או כרישה.

פילה דג בלימון ופול. אלון מסיקה,
פילה דג ים עם פול ירוק ואפונה - למתכון הקליקו על התמונה/אלון מסיקה

מבחינת בשר, לא חייבים ללכת על כתף טלה גדולה, במיוחד אם אתם משפחה קטנה. אם בכל זאת רוצים לקבל נתח שירגיש חגיגי, כדאי לשקול להכין אוסובוקו, פרוסות זרוע עגל עם עצם בפנים, שמבשלים לזמן ארוך עד שהנתח מתרכך במינימום מאמץ. מנה של 300 גרם אוסובוקו היא די והותר לבן אדם בוגר, במיוחד כשזה חלק מארוחה עם כמה מנות.

אם אתם 4-6 סועדים, מספיק להכין 4-5 מתכונים שמתאימים לכמות הסועדים הזו. לא חייבים גם דג, גם בשר, גם ממולאים וגם קציצות. 2-3 סלטים, עיקרית ו-2 תוספות יעשו את העבודה.

מפזרים הכנות

בכל ארוחת חג מומלץ לפזר את הכנות ולא לרכז אותן: אם יש תבשיל או מרק שיכול לעמוד (דג מרוקאי משתבח מאוד אחרי לילה במקרר), סלט מבושל שמשתבח במקרר (כמו מטבוחה) או קידומים קטנים שאתם יכולים לעשות בנינוחות יום לפני (למשך לחתוך קוביות ירקות לתבשילים ולשמור בקירור/מקפיא) תעשו אותן מראש.

תנסו לחשוב ולתכנן, מה ניתן לעשות היום שיחסוך את עבודה בערב החג, ובמקביל תזכרו שלא משנה מה תעשו וכמה תתכננו, אתם הולכים להכין הרבה יותר אוכל ממה שצריך. זה לגמרי בסדר, כי החג מתחבר לסוף השבוע, אז בארוחת שישי אתם הולכים להסתדר בקלות עם השאריות. למשל, אם רוצים להכין סלט קינואה (שהיא לא דגן ולכן כשרה לפסח), אפשר להכין אותה כבר ביום שני בכמות כפולה, חלק לאכול בתבשיל/סלט לפני וחלק לשמור לארוחת החג.

שימו לב שישנן הרבה החלפות קלות בין מתכונים שיכולים לחסוך קניות מיותרות: אם מנה אחת צריכה חמוציות ומנה אחת צימוקים, מספיק להצטייד רק באחד מהנ"ל (מה שאהוב יותר עליכם). גם אגוזים שונים ברי החלפה, אגוזי מלך ואגוזי פקאן למשל.

הזדמנות ללמידה

מכיוון שאתם גם ככה הולכים לאכול יחד עם אותם אנשים איתם אתם אוכלים את כל הארוחות כבר שלושה שבועות (לפחות), פסח הקרוב הוא גם הזדמנות מצוינת לבקש מקרובי המשפחה הרחוקה מתכונים אהובים, כמו המתכון המשפחתי לגולאש או צלי כתף. הדודים הדודות וכמובן הסבתות והסבים ישמחו לשתף, וזה נושא שיחה הרבה יותר קליל מהחדשות.

אם הילדים בגיל שבו הם עם יכולת לעזור, אל תשכחו להכניס אותם לסבב, ולחלק להם אחריות בהכנות השונות. עכשיו, יותר מתמיד, זו הזדמנות להקנות להם הרגלים וללמד אותם להיות פעילים במטבח, אתם לא יודעים מתי בעמיד המיומנויות שירכשו תהיינה חיוניות עבורן.

ולא לשכוח יין וקינוח

אם אתם לא אנשים של מתוקים או מחפשים דרך לא חלבית וקלה לסיים את הארוחה, זה לגמרי בסדר לפרוס כמה פירות טריים ולהגישם לשולחן.

גם היין חשוב, ובשנים האחרונות היינות שמוצאים בסופר השתפרו פלאים. זו הזדמנות מצוינת לפרגן ליקבים הישראלים ולגלות יין חדש שאולי תאמצו ויהפוך להיות יין הבית.

בשיתוף רמי לוי, בשיתוף רמי לוי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully