בשיתוף
Primary Advertiser

איך לשמור על התזונה של הילדים בחופש הגדול

מאיה נוסבאום בשיתוף רמי לוי, בשיתוף רמי לוי

2.8.2020 / 6:49

החופש הגדול מאתגר במיוחד השנה, אבל זו בטוח לא סיבה לוותר. מאיה נוסבאום, תזונאית קלינית לילדים, אספה את כל הטיפים שאתם צריכים לחופש גדול מהנה ובריא (לא רק לילדים)

ילדים מבלים בים. ShutterStock
הזמן הזה בשנה. ילדים רצים לים/ShutterStock

החופש הגדול כבר כאן והשנה קיבלנו חופש מאתגר במיוחד, אחרי תקופה לא קצרה שבה הרבה מאיתנו היינו בבית בעקבות הקורונה, שעדיין נושבת בעורפנו. כדי להקל עליכם, אספנו טיפים שיעזרו לכם ההורים לשמור על שגרת תזונה שפויה בבית במהלך החופש הגדול - עבורכם ועבור הילדים.

אבל לפני שנצלול לטיפים, חשוב לזכור דבר אחד: זה הזמן של הילדים לחגוג חופש, וזה אומר גם ללכת לישון יותר מאוחר, לקום בשעות מאוחרות יותר ועבורנו - להגמיש מעט את הכללים. גם אנחנו היינו שם, חווינו את זה ונהנינו מהחופש שלנו, אז תנו להם ליהנות מהזמן הזה שלא יחזור. אז איך אתם יכולים לעזור לילדים שלכם לצלוח את החופש הגדול בצורה מאוזנת ושפויה? הנה כמה אפשרויות.

1. תכנון שבועי

תכננו יחד עם הילדים תפריט משפחתי שבועי. השילוב של הילדים הוא הזדמנות מעולה לתת להם לבטא את הרצונות וההעדפות שלהם בבחירת המנות. בנוסף, הם יקבלו "הצצה למטבח" בכל הנוגע לתכנון ארוחות שנותנות מענה לצרכים של כל בני הבית.

מה כדאי שיהיה בטבלת התכנון השבועי? חלוקה לכל ימות השבוע עם שלוש ארוחות עיקריות ביום,
כאשר בכל ארוחה עיקרית (בוקר, צהריים וערב), חשוב לשים לב שיש ייצוג לכל קבוצות המזון: ירקות ופירות, חלבונים, פחמימות מלאות ושומנים טובים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מים, אופניים וריקודים: איך משאירים את המשפחה פעילה בקיץ?

בשיתוף רמי לוי
הכנה לסיר בריא במיוחד. מאיה נוסבאום, שימוש חד פעמי
בכל ארוחה צריך ייצוג לכל קבוצות המזון. סיר בריא במיוחד/שימוש חד פעמי, מאיה נוסבאום

זה לפעמים נשמע לנו מורכב, אבל בסופו של יום זה מה שנותן גם לנו וגם לילדים את הגבולות והמסגרת, וזה לגמרי שווה את החצי שעה השקעה שיכולה בקלות להפוך לזמן איכות קבוע ופעילות משותפת עם הילדים. התכנון השבועי גם יקל עליכם ההורים מבחינת ההיערכות וההתארגנות עם הקניות - ברגע שתהיה לכם טבלת תכנון שבועי כזו תוכלו לייצר ממנה רשימת קניות מדויקת, ולא תצטרכו להיות עסוקים בקפיצות לסופר להשלמות מספר פעמים במהלך השבוע. גם אם לא תצליחו להיצמד לתכנון השבועי הזה באופן מדויק - זה בסדר, העיקר שתהיה המסגרת.

2. שתפו את הילדים בכל שלב התכנון וההיערכות

קחו אותם אתכם לסופר, עצרו ליד מדפי הפירות והירקות ובכל שבוע, מעבר לקניה הרגילה והקבועה שלכם, בחרו יחד עם הילדים שלושה סוגים של פירות וירקות חדשים שתוסיפו לעגלת הקניות. הפסקתם לקנות בסופר ואתם עושים קניות אונליין? הרבה פעמים אנחנו נוטים לעשות את הקניות האלה מהר בעצמנו, מבלי לשתף את הילדים. אבל זו דווקא יכולה להיות הזדמנות מצוינת לעבור עם הילדים על רשימת הירקות והפירות, וגם כאן לבחור ביחד סוגים חדשים שתוסיפו לקניה השבועית.

3. תנו מקום של כבוד לירקות

קנו מכל הסוגים וחשבו על צורות הכנה והגשה שונות ומגוונות. השתדלו לא להיצמד רק למוכר והידוע: מלפפון, עגבניה ופלפל חתוכים. שלבו ירקות מגוונים כמו: גזר, שעועית ירוקה וצהובה, כרובית, כרוב סגול ולבן, עגבניות שרי, פלפלים צבעוניים, קישואים, זוקיני, תרד ועוד.

נסו גם לגוון בצורת ההכנה: ירקות בתנור (אנטיפסטי), שלבו את הירקות ברטבים, בממרחים, כחלק מתבשילים, חתכו בצורות מעניינות עם קורצני עוגיות, הגישו בתוך מנז'טים של מאפינס - השמים הם הגבול מבחינת צורות ההכנה וההגשה של פירות וירקות.

ירקות חתוכים. מאיה נוסבאום, שימוש חד פעמי
גוונו בצורות ההגשה. ירקות חתוכים במנג'טים/שימוש חד פעמי, מאיה נוסבאום

4. שלבו פירות מגוונים באופן יומיומי

פירות הם הממתקים של הטבע, והרבה יותר מזינים מכל חטיף, שוקולד או גלידה שתמצאו. השתדלו לחשוף את הילדים לפירות העונתיים: אבטיח, מלון, מנגו, תאנים, ליצ'י וענבים. ותדאגו שתמיד תהיה במקרר, במקום נגיש לעין, קופסא עם פירות שטופים, חתוכים ומוכנים לאכילה.

5. שלבו את הילדים בהכנת המנות שהגדרתם בתכנון השבועי

קודם כל, תרוויחו פעילות ותעסוקה לילדים - מצרך כל כך מבוקש לימי החופש. בנוסף, כשהילדים לוקחים חלק פעיל בהכנה, תחושת השייכות שלהם עולה, הם נחשפים לטעמים, ריחות, צורות הכנה חדשות, חומרי גלם חדשים - וככה הסיכוי שיתנסו בדברים חדשים עולה. מי יודע, אולי עוד תגלו שאתם מגדלים בבית את המאסטר שף הבא.

6. גם באוכל בקופסאות אפשר להשקיע

אם הילדים נשארים שעות ארוכות לבד בבית כשאתם עובדים, הכינו יחד איתם את האוכל ליום שלמחרת בצלחות מוכנות לחימום או בקופסאות מחולקות יפות ואסתטיות. זכרו שאנחנו רוצים שבכל ארוחה יהיה ייצוג של כל אחת מקבוצות המזון: ירקות ופירות, חלבונים, פחמימות מלאות ושומנים טובים. ועל הדרך, אל תשכחו לארגן גם לעצמכם קופסאות כאלו לעבודה, כן?

7. זמן מצוין לפרויקטים אישיים

בחופשות ובתקופות ארוכות בהן אנחנו והילדים בבית, מתגברת האכילה מתוך שעמום ולא בהכרח מתוך רעב. נסו למצוא יחד עם הילדים פרויקטים אישיים שימלאו אותם, בהתאם לגיל ולתחומי העניין שלהם. לדוגמה: עיצוב החדר מחדש, סידור הארון, למידה אונליין של מיומנות חדשה - איור, שפה חדשה, עריכת סרטונים, הכנת תכשיטים, הכנת בית בובות, שתילה של צמחים ועוד. הכי חשוב שזה יהיה משהו שיעניין ויסקרן אותם. כשיש משהו שמאד מעניין ומסקרן אותנו אנחנו בדרך כלל שקועים בו ואז תחושת השעמום פוחתת, ותחושת הערך העצמי עולה.

ולסיום, זכרו שאתם מהווים את המודל לחיקוי עבור הילדים שלכם, בכל הגילאים, החל מגיל לידה ועד שהם עוזבים את הבית. ככל שתקפידו אתם בעצמכם לנסות ולשמור על מסגרת מסודרת בזמנים ועל שגרה מגוונת, ככה תלמדו אותם ותעבירו להם את המסרים האלה פשוט מתוך ההוויה שלכם, מבלי שתצטרכו לדבר על זה יותר מידי.

מאיה נוסבאום היא תזונאית קלינית לילדים

מאיה נוסבאום בשיתוף רמי לוי, בשיתוף רמי לוי
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully