בשיתוף
Primary Advertiser

רוב הישראלים עלו 5-7 ק"ג בימי הקורונה. איך נפטרים מהם?

נטעלי קירשטיין בשיתוף רמי לוי, בשיתוף רמי לוי

12.5.2020 / 8:50

תקופת הקורונה התאפיינה אצל רבים מאיתנו בשחרור שליטה, אבל לשמחתנו הימים האלה מאחורינו (חלקית) ואנחנו יכולים לחזור להשקיע בעצמנו. הנה 9 דרכים לחזור לשגרת תזונה בריאה

ילד על משקל. ShutterStock
ישראלים רבים עלו בין 5 ל-7 ק"ג במהלך הסגר, על פי ההערכות. משקל/ShutterStock

התקופה האחרונה הייתה מאופיינת בחוסר ודאות, דאגה כלכלית, לחץ בריאותי וחוסר שגרה. כל אלו עודדו אכילת יתר וירידה בפעילות הגופנית היומית שתרמו לעלייה של כ5-7 ק"ג בקרב ישראלים רבים. עכשיו, עם החזרה לשגרה, רבים רוצים להיפטר מהמשקל העודף שהצטבר בימי הקורונה. הנה כמה כלים שיעזרו לכם לעשות את זה במהירות ובקלות, ואפילו ייתמכו בחיזוק מערכת החיסון בימי החזרה לשגרה.

1. תכנון מראש
החזרה ההדרגתית לשגרה היא הזדמנות לחשב מסלול מחדש ולתכנן יום קבוע בו אתם עורכים את קניית המזון השבועית שלכם. בעת הכנת הרשימה הקפידו לשלב מאכלים גולמיים וטבעיים ולהימנע מקנייה של מוצרי מזון מתועשים ומעובדים העשירים בסוכר, מלח ושומן. חישבו אילו מאכלים הייתם רוצים שיהיו לכם בבית ואילו כדאי שתפסיקו לקנות כי הם לא תורמים לבריאותכם.

2. יצירת שגרה מחודשת
חפשו לכם מתכונים טעימים ובריאים, ושבצו ביומן שלכם זמן שנועד להכנה ובישול המזון. הקפידו לאכול כל 3-4 שעות כדי לשמור על דרגות שובע נוחות לאורך היום, שיסייעו לכם לשמור על שגרת תזונה בריאה.

עלי מיקרו בסלט. ShutterStock
נסו לשלב 5-7 מנות ירק ו-1-3 מנות פרי ביום. סלטים מירקות שונים/ShutterStock

3. ירקות ופירות בצבעים שונים
הרבו בצריכת ירקות לאורך היום במסגרת הארוחות (סלט קצוץ, מרק ירקות, ירקות טריים חתוכים למקלות ועוד). במקום לשלב ממתקים וממתיקים מתועשים, השתמשו ב"ממתקים של הטבע" שהם פירות בצורתם הטבעית והגולמית. נסו לשלב 5-7 מנות ירק ו-1-3 מנות פרי ביום. בחרו מנות ירק ופרי בלפחות 5 צבעים שונים ביום כדי לספק לגוף את שלל הוויטמינים, מינרלים ונוגדי החמצון שהוא זקוק להם.

4. אל תוותרו על ארוחת הבוקר
כל אחד ימצא את הזמן הנכון עבורו לאכול את הארוחה הראשונה של היום בהתאם לדרגות הרעב איתן הוא מתעורר, אבל חשוב לא לוותר עליה. השקיעו בארוחת בוקר מזינה שתאפשר לכם לפתוח את היום בתחושה שדאגתם לעצמכם ושלא תפגע המוטיבציה להמשך היום. לדוגמא: כריך מלחם מחיטה מלאה עם ממרח טבעי ומזין (אבוקדו, טחינה, חומוס ביתי ועוד) לצד ירק טרי. או דייסת שיבולת שועל על בסיס חלב סויה עם זרעי צ'יה, אגוזי מלך וקשיו, חמאת בוטנים טבעית ללא סוכר או טחינה גולמית עם פרי כמו בננה או תותים טריים.

ארוחה בתבנית אחת. ShutterStock, ShutterStock
צלחת מנצחת עם יחסים מאוזנים ונכונים של חלבון, פחמימה וירקות. ארוחה בתבנית אחת/ShutterStock, ShutterStock

5. תנצחו על ארוחת הצהריים
הקפידו על "צלחת מנצחת" לכל בני הבית על ידי חלוקת הצלחת ל-3 חלקים שווים: שליש צלחת חלבון כמו עוף, דג, בקר וטופו. שליש צלחת פחמימה מסוג דגנים כמו אורז, פסטה, קינואה, בורגול, קוסקוס ועוד. שליש צלחת ירקות בתצורות שונות כמו ירקות טריים חתוכים, סלט עלים, אנטיפסטי וכו. לשדרוג מנת הצהריים החליפו את הפחמימה מסוג דגן לפחמימה מסוג קטנייה (עדשים, שעועית, גרגרי חומוס, אפונה, פול וסויה) כדי להעשיר את הארוחה בחלבון וסיבים תזונתיים התורמים לשובע ארוך יותר.

6. ארוחה קלה אחרי הצהריים
בדרך כלל שעות אחר הצהריים מאופיינות במעבר לתפקיד שני או לחלק השני של היום. מעברים מלווים בשינוי אנרגטי בשל מעבר ממקום אחד לאחר, עליה/ירידה במפלס הלחץ או המתח, ירידה במצב רוח או עייפות מוגברת. אם נתארגן לכך מראש, נצלח את המעבר הזה היטב. במצב ההפוך, כנראה שנמצא את עצמנו חוזרים להרגלים ישנים ומחפשים נשנושים בלתי פוסקים. דוגמאות לארוחות קלות ומשביעות לשעות 16:00-17:00 הן 2 כוסות תותים או מלון עם גביע יוגורט המכיל חיידקים פרוביוטיים, כדורי תמרים או חטיף שיבולת שועל טבעי לצד משקה חם ללא סוכר.

7. אל תדחו את ארוחת הערב
דחיית ארוחת הערב לשעה מאוחרת עלולה לגרור נשנושים קטנים בהיסח הדעת. נשנושים אלו לא רק שהם לא משביעים, אלא שעל פי רב הם בכלל לא נספרים אצלנו בראש ויש להם תרומה קלורית ניכרת.

שכיבת סמיכה הפוכה בפילאטיס ויוגה. ShutterStock
גם יוגה בסלון זה מעולה. שעה של פעילות גופנית ביום/ShutterStock

8. הפסיקו לשתות סוכר
מרבית המשקאות הממותקים מכילים כ-4-5 כפיות סוכר לכל כוס מיץ. בחשבון פשוט מי ששותה כוס חד פעמית של מיץ בכל ארוחה, תורם לגופו כ-20 כפיות סוכר בממוצע ביום. המרת המשקאות הממותקים, בין אם קרים או חמים, לשתייה של מים או לשתייה חמה ללא סוכר תוכל לסייע לכם להפחית בקלות 300-400 קלוריות ביום הנחוצים לתהליך של ירידה במשקל.

9. צאו מאיזור הנוחות וקומו מהספה
לא משנה איזה סוג של פעילות גופנית תבחרו: הליכה, ריצה, ריקוד, יוגה, פילאטיס, אומנות לחימה וכו'. העיקר שתאמנו את גופכם באופן יזום כשעה ביום.

נטעלי קירשטיין בשיתוף רמי לוי, בשיתוף רמי לוי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully